CHORUS ART NET :: BONIFANTES :: KHMS :: Ženský sbor HK :: Filharmonický sbor HK :: Jan Míšek :: Chorus Art Edition
Napsali a řekli o nás Několik citátů, které jsem pro Vás vybral z novinových článků
POVÍDÁNÍ O SBOROVÉM ZPĚVU NA ČRO 2 - stanice Praha
Náš nejstarší akademický sbor má za sebou pernou sezónu, na jejímž konci se třpytí vítězství na soutěži pěveckých sborů v rámci Festivalu sborového umění v Jihlavě.
Ve druhé polovině koncertu přišel okamžik, na který se těšili všichni členové pěveckého sboru Kvítek: možnost rozeznít Smetanovu síň Obecního domu svými hlasy.
Vyvrcholením koncertu a zároveň jeho zakončením byla protiválečná kantáta Inter arma silent musae na text Pavla Nováka, jíž se představil Jan Míšek jako skladatel. Sólových partů se ujali Bronislav Vávra (baryton) a Hynek Pech (recitace). Provedení tohoto díla bylo obzvláště působivé.
Recenze: Autorský koncert Jana Míška a jeho hostů ve Filharmonii HK
Míškova skladatelská poučenost všemi existujícími technikami sborové sazby je imponující: perfektní smysl pro zvukový účin je patrný z každého taktu. Po této stránce nadchla i jeho kantáta „Inter arma silent musae“, obratně využívající i instrumentální složku. Působivé vícesborové pasáže, nejrůznější moderní efekty (parlanda, glissanda, výkřiky...), zapojení recitátora (výborný Hynek Pech) – to vše je v každém jednotlivém okamžiku perfektní.
The musical quality and discipline of your singers is outstanding. From the choir's first vibrant note, the congregation at St. Paul's was enthralled. It was a special gift for our own young choristes and their families to see what can be accomplished by hard work and dedication to the musical enterprise - truly your choir was an inspiration to them.
Mimořádným zážitkem byl koncert Chlapeckého sboru BONIFANTES z Pardubic (pod vedením sbormistra Jana Míška), který se chystá na náročné 35-denní koncertní turné po USA. Zajímavá zvuková kombinace chlapeckých sopránů a altů s již dospělými hlasy starších tenorů a basů překvapila zvláště v úryvcích z Mozartovy Korunovační mše. Součástí vystoupení chlapců byla i světová premiéra skladby „Gorale“ českého autora Jana Vičara na motivy lidových zpěvů z Lašska, která sklidila mimořádné ovace.
Nejvrcholnějším zážitkem koncertu bylo bezesporu provedení velmi obtížné skladby Gunara Hahna s názvem Rondo Laponico. Chlapci ji podali však s takovým nadhledem a bravurností, že obraz dalekého severu byl naprosto autentický.
Na závěr si dovolujeme odcitovat text, který pořadatelům vhodil do schránky "přání a stížnosti" pan prof. Čestmír Stašek, který se zúčastnil letošního Convivia jako prostý frekventant (přestože organizátorům vypomohl operativně svými zkušenostmi, kde mohl):
"Klášter plný muzicírování byl milým překvapením. Zvláště účast mladší generace byla potěšující.
Příprava vzbuzovala velkou naději. Úvodní forma lákavá, neodolal jsem. Pokyny a notový materiál před nástupem vyčerpávající, perfektní a srozumitelný. Informace o možnostech spojení svědčí o prozíravé péči.
Program (rozvrh) výborný. Plně využíval denní dobu a při tom poskytoval čas na hygienu, stravování, nákup. Svědčí o zkušenosti s podobnými akcemi. Volné středeční odpoledne vítáno. Kdo chtěl dále využívat čas ke cvičení, mohl (klavír, varhany, cembalo).
Lektoři výborní. Zaujali nejen znalostmi, dovednostmi a připraveností, ale strhli zaujetím, očividným i uchoslyšným nadšením a zaujetím pro věc!
Stravování a ubytování úměrné charakteru akce. Přepych, pohodlí a blahobyt svádějí k pohodlnosti, nečinnosti a vedou k obezitě.
Péče o děti byl vynikající nápad. Kolik rodičů (zvláště matek) by se muselo vzdát účasti při absenci této vymoženosti.
Organizátoři snad víc než 5 P: přívětiví, pečliví, přeochotní, prozíraví, pozorní, pohotoví, přátelští, prostě prima.
Celkový dojem: Vynikající pomoc duchovní hudbě, posilující injekce jejím interpretům. Díky všem o akci se zaslouživším!!!
Jediná výtka: Zpoždění všech akcí o 10 - 25 minut. trpí tím dochvilní, nevychovávají se opozdilci."
Koncert na Pražském jaru měl u festivalového publika velkou odezvu. "Byl to báječný večer s úžasnou atmosférou. Myslím, že oba sbory si vedly výjimečně skvěle a mnoho lidí jim také po koncertě vyslovovalo komplimenty," vyznal se Douglas Bostock.
Jarní koncertování Bonifantů v pardubickém Bartoloměji
Sbor disponuje vyrovnanými hlasovými sekcemi a svědčí mu zpěv ve střední síle. Úseků ve slabší dynamice nebylo mnoho, důsledně propracovaná dynamika se zaskvěla v Truvérské mši. Celkové vyznění tématicky jednotného koncertu bylo sourodé, rytmicky přesné a intonačně jisté.
Poděkování za vánoční koncert v Kralupech nad Vltavou
...vánoční koncert Chlapeckého sboru BONIFANTES plně zaujal členy Kruhu přátel hudby Kralupy nad Vltavou, příznivce hudby a sborového zpěvu a svojí kvalitou předčil naše očekávání.
Pondělní koncert prokázal, že trpělivá a poctivá práce s chlapci se Janu Míškovi vyplácí. Ten moc dobře ví, čeho chce dosáhnout a za svým cílem jde ze všech sil. Je skvělé, že za ním stojí také silný a početný sbor, co má chuť na sobě pracovat.
„Vydobyli si úžasný respekt také od svých slavných partnerů, kteří je rozhodně nepřehlíželi, naopak. A že skutečně uspěli, o tom svědčí další pozvání, které máme na příští rok.“
...mužská složka podala výkon bezvadný. Jejich maximální síla vyznívala
pokaždé kultivovaně (zvláště v „Rex tremendae“), čímž opět potvrdili, že ne náhodou jsou řazeni ve svém oboru k nejlepším.
Příjemným
překvapením se stalo hostování královéhradeckého smíšeného sboru, který
se sbormistrem Janem Míškem poskytl kreaci srovnatelnou i s metropolitními
sborovými koncertními výkony. Dodejme pro úplnost, že Míšek tu spojil tři
menší královéhradecké ansámbly, avšak celek vyzněl v jednotné symbióze
přesvědčivě, takže dirigentka Němcová už jenom jednotlivé zvukové aparáty
bez větších problémů propojila v celistvou strukturu.
Je to náročné intonačně i rytmicky. Když jsem poprvé slyšela
nahrávku s Domingem, nevěřila jsem, že to budeme schopni zazpívat. Teď už
tomu věřím; říká členka Kantilény Alena Ježková.
Zpěváčci pardubického chlapeckého sboru Bonifantes za řízení sbormistra zazpívali s přesvědčivým vyjádřením jednoduchého pastorálního textu a s muzikálním zanícením. Klobouk dolů před čistotou a nadšením jejich vokálního projevu a před obrovskou prací, která musí být za organizací a přípravou tohoto sboru.
Mistrovské dílo Bohuslava Martinů podal Královéhradecký mužský sbor s vynikající vokální kulturou. Ve zvuku sboru není hluchých míst, každý člen je aktivním pěvcem.
Vystudovat na sbormistra se v žádné škole vlastně nedá. Škola může dát člověku nějaké základy, ale nejvíce sbormistr získá praxí. Je třeba mít velký vztah k muzice, ke sboru a k lidem - zpěvákům. Sborová práce je specifická, je to jiné než vést orchestr, hrát na violu nebo klarinet. Mezi základní předpoklady pro sbormistra patří hudební talent, organizační schopnosti, jasná představa jak má těleso vypadat, ale také píle, houževnatost a vytrvalost.
Na společném koncertě Komorního sboru Kantiléna a Královéhradeckého mužského sboru jsme zažili návrat k české sborové kultuře.... Oba sbory mají řadu společných znaků: jasnou srozumitelnost, přesnou intonaci, hlasovou kulturu, široký dynamický rozsah. Nad tím vším dominuje upřímný zájem pěvců, jejich souznění s každou zpívanou skladbou, radost a láska ke zpěvu.