Premiéra bude v pondělí v královéhradeckém kostele Božského
srdce Páně. Premiéru bude řídit Miriam Němcová, tenorový part připadl
Tomáši Černému, držiteli ceny Thálie, sopránový part Yvettě
Tannenbergerové. Početné sbory rozšíří i externisté z Vokální
harmonie, Jitra a Pěveckého sdružení Ambrosius. "Iniciátorem projektu
je královéhradecká Filharmonie.
Webberovo Requiem spadá do hodně vážné hudby, přestože si
v něm skladatel neodpustil muzikálové prvky ani modernu dvacátého století.
Jde o skladbu pro velký orchestr, tři sbory a sopránové, tenorové a
chlapecké sólo. To budou zpívat hoši ze sboru Bonifantes. Když se to
povede, bude to nádherný zážitek," říká sbormistr Kantilény i Bonifantes
Jan Míšek, ctitel a propagátor hudby 20. století. "Requiem je rarita,
neboť v něm chybí první a druhé housle, zato je v něm velký aparát dechů
a bicích. Ze skladby lze vycítit, že ji psal muž od muzikálu a od jiné než
vážné muziky. Webber v ní často střídá takty, což se v soudobé hudbě
vyskytuje zcela běžně, a krásné a těžké jsou jeho sborové party,"
míní dirigentka Miriam Němcová.
Američan Webber, který proslul jako autor muzikálů, například
Evita, Jesus Christ Superstar či Cats, svou sedmdesátiminutovou zádušní mši
začal psát po smrti svého otce v roce 1982, dokončil ji o tři roky později,
kdy měla v New Yorku světovou premiéru. Sám vycházel z náročného
Brittenova Válečného requiem. Kritik Antonín Matzner o Webberově rukopise
napsal, že je pro něj "příznačná přímočarost a tah na branku bez
zbytečných kliček a přihrávek do stran. Způsob, jakým umí oslovit
setsakramentsky široké obecenstvo, je možná místy naivně prostý, ale s určitostí
zabírá". "Ač se skladba názvem hlásí k zádušní mši, v žádném
případě nejde o truchlivou muziku. Skladatel do ní vložil nástroje z bigbítu
a jazzu včetně bicích. Myslím, že jde o Webberovo nejlepší a nejzásadnější
dílo, ač asi dvě místa jsou trošku chycená muzikálem. Ovšem vůbec nejde
o podbízivost. Máme před sebou veliký a těžký úkol," míní
sbormistr.
Od newyorské premiéry by se nastudování Webberova kusu dala
spočítat na prstech dvou rukou. Requiem bylo natočeno jen jednou, a to v roce
1995. Tehdy skladbu řídil Lorin Maazel, tenorový part zpíval Placido Domingo
a soprán Sarah Brightmanová, bývalá Webberova manželka. "Od té doby
si na Requiem troufl jen málokdo. Musí na něj být zvláštní nálada. Moc
mu věřím, i když lidi mají k hudbě 20. století nedůvěru. Co nezní na
první poslech libozvučně, před tím si zacpávají uši. Myslím, že se okrádají
o zážitky," soudí Míšek.
Sbory už čtyři měsíce studují party. "Jan Míšek nás
vede velmi trpělivě a precizně, těžko si na jeho místě dokážu představit
někoho jiného. Je to náročné intonačně i rytmicky. Když jsem poprvé slyšela
nahrávku s Domingem, nevěřila jsem, že to budeme schopni zazpívat. Teď už
tomu, díky Honzovi, věřím," říká členka Kantilény Alena Ježková.